A Kávéfőző Sztori

2014.02.09. 16:15

Gyakorlatilag az történt, hogy megmásztam a Kávéfőzőt. Lehetne ez nagydolog, de szerencsére a megtett út árnyékában nem sokat jelent. Így történhetett az, hogy pár másodpercig csüngtem csak, és éreztem a bőrömmel a két hatalmas, rusztikus mészkőzsebet, aztán leléptem a földre és hosszú percekig ültem alatta szótlanul. Bárgyú mosollyal az arcomon bámultam hol Bettire, hol, Barnára, hol Zsanira és kerestem nem is tudom micsodát az arcukon, gesztusaikban.
020812115516.jpg
2012.02.07. – Csörög a telefon, Patkány: „Na szevasz Csélám, figyelj már neked mennyire adná ki  valami mászás holnap délelőtt?” Kaptam a lehetőségen, hiszen szerdán semmi dolgom és amúgy is motivált voltam egy Ezüst-hegyi sessionre. Helyette Mr.Pioneer egy (számomra?) új helyre vitt, a Nagykovácsi előtt megbúvó Remete-barlangba. Másnap reggel a megszokott megbeszélt idő + 20 perc + bolt/kávé/cigi együtthatóval délelőtt 9 körül (de ez most mindegy is) lekanyarodtunk a Nagykovácsi útról. Hogy Remeteszőlősön minden utcát halfajtákról neveznek-e el (azóta kiderült: nem) azt nem tudom, de Ponty, Süllő és a számunkra vicces Lazac utca felé vezet az út a parking place-hez. Leszámítva a bemelegítő falat a hely első boulderével kezdtünk, melyet 2. próbára sikerült is abszolválni, és egy komolytalan felvetés után még a nevét is én adtam (NES Delight). Ezután Patkány elkezdett próbálni valami keményebbet (Későbbi Remete-Style).



Közben befutott Barna is, és nem sokkal ezután immár hárman beljebb merészkedtünk, mert hogy: „A barlang másik végében, van még egy kisebb kis szoba, ahol lehetne valamit mászni…” – dörmögött a sapkája alatt eltűnve a Patkány. Így esett, hogy részese voltam a Fantom megalkotásának. Illetve jelen voltam, maradjunk ennyiben. A történtet szempontjából ez annyiban lényeges, hogy amíg a „közömsincshozzzámozdulatokat” próbálták, én beljebb kúsztam egy belsőbb kis terembe/szobába/lyukba, ahol megpillantottam őt. Itt-ott teljesen ki lehet egyenesedni, de egyébként igen alacsony, hosszúkás helységről van szó. Leírhatatlanul gyönyörű, ahogy a hosszú métereken át húzódó ráncos szikla-plafon repedései között a fejlámpa fénye megvilágítja a piritet. A Tron c. film jutott eszembe róla. Újabb párbeszéd:
„Te Patkány, ez itt micsoda?!” – kérdeztem.
„Hát majd az is lehet valami…” – kaptam a választ, és még hosszú percekig megigézve gyönyörködtem a látványban…

4.jpg
…a látványban, melyre az alacsony önbecsülésem miatt (nincs mit másznom nekem ott, túl nehéz) hét hónapig nem volt részem. Szeptember elején egy hatalmas csapatás jött össze, 11 crash-pad és hatalmas társaság (Peti, Nándi, Manó, KulcsárG, Patkány, Zsoltika, Papír, Erbits és jómagam). Nem sokkal az első kint létem után, még februárban Farkas Tomi csípte meg az első megmászást, majd Patkány a másodikat a Kávéfőzőre keresztelt és 8A fokozatra taksált 20 mozdulatos plafonon. Nándi hamar motiváltnak látszott, így vele tartottam, amikor a ’főző felé vette az irányt Patkány társaságában. Elképesztően gyönyörű mozgású út ez: Nehéz is nem minden mondatomat az elképesztő jelzővel kezdenem. Szóval elképesztően komplex és összetett, a lábmozdulatok adják meg az alapnehézségét a történetnek. Elképesztően sokat kell machinálni, végig koncentrálni, hogy hiba nélkül juss el a kunszt mozdulatig. Bal kézzel egy „kenyér” reibung-szorító míg jobbal egy alsós-szorító áll rendelkezésre. Jobb lábbal egy akadós pikkelyt lehet lépni, míg ballal a spiccet kell megakasztani. És ebből kell egy elképesztően nagyot nyúlni ballal. Elképesztő ez a 20 mozdulat. ELKÉPESZTŐ, ELKÉPESZTŐ, ELKÉPESZTŐ!!! Nándi éles próbái között én is oda sunnyogtam, hogy kicsit összebarátkozzunk, ismerkedjünk. A session végére a kunszton kívül, külön minden mozdulatot sikerült megcsinálni. Ez vajmi kevésnek bizonyult Nándi próbáit elnézve. Ahogy Patkány mondta: „Ezt kell megtanulni, hogy haladjál rajta: tik-tik-tik, puf-puf-puf!” – és ez itt még csak a fele a dolgoknak, pedig ettől is nagyon messze voltam…

I. Szakasz / Nedves Tavasz

Emlékszem egy alkalomra, amikor Remete-barlangban másztam. Emlékszem, hogy kik voltak ott, emlékszem, hogy ki mit próbált, emlékszem a telefonról szóló zenére, a Nándi „Gyerünk bazdmeg!”-jeire, a 11 padre és emlékszem: Aznap estétől fogva sohasem az a bizonyos gép jut majd eszembe ha meghallom: Kávéfőző.

Egy valamire nem emlékszem, hogy mikor is volt ez a nap (Mint utólag kiderült 2012.09.08. volt az a nap). Az utóbbi hónapokban nullára redukáltam a faktort, egyelőre köszönöm jól vagyok a reális és objektív szemlélődésnek hála. Persze nem minden aspektusban, de az egyrészt unalmas lenne, másrészt az élet talán van olyan bonyolult, mint az a 20 mozdulat.

2013 márciusa. A születésnapomon mindenképpen olyasmit szerettem volna csinálni, amit szeretek. Tehát mászni mentem. A cél a Big Wall csarnoka volt, de adminisztratív okokból kifolyólag nem tudtam mászni. Haza fele a szikrázó nap olvasztotta havat nézve eszembe jutott a tuti, Remete-barlang! „Könnyen” megközelíthető tömegközlekedéssel, és ha még vizes is, legalább ott vagyok. Az, hogy vizes volt-e… az a mai napig vita tárgyát képezi. Minden esetre tudtam mászni, oly annyira, hogy a kunszt mozdulatot sikerült négyszer is megcsinálni külön. Összemozogtam az egész bouldert, ami hatalmas elégedettséggel töltött el.

1_1.jpg
2013 árpilisa. Az időjárás teljesen megbézölödött, ismét havazást jósolnak az okosok. Érzem, még ma kell kimenni, habár a miskolci verseny és a tegnapi GI session alaposan lecsapolták a midiklorián szintem. A vállamban a gyulladás enyhült, de az ujjaim fel-fellángolnak, elég kellemetlen érzés, kicsit félek. Ódzkodtam a gondolattól, hogy végig bkv-zam a várost a lomtalanításon guberált szivacsokkal. Bíztatóan festett az erdő, hó sehol, a patak is kiolvadt 98,6%-ban. A Sámsonról lógó jégcsapok gyorsan olvadnak, konstans csöpögés a háttérzaja minden kint töltött napomnak. Beszarás, de a Fantom a beszállását levéve ismét száraz… a szívem a torkomban dobog, beljebb megyek: „Csak legyen száraz!” – Nem. Vizesebb, mint a múltkor. Akkor csak pimpós volt, most konkrétan vizes. Azt hiszem erre mondta volna Dave: „Damn soaked! Fuck that shit dude, why?!”

2_1.jpg
Egy órás meló ilyenkor az elejétől a végéig átmenni rajta törülközővel, fogkefével és ziával. Nem használok sok ziát, nem tenne jót a fogásoknak. A kunszt reibung és a balos perem menthetetlen volt. A vége tűrhető az eleje türhő lucskos. Szerettem volna az összes mozdulatot megcsinálni, de hamar kiderült, hogy hiába volt már meg mind a 20 mozdulat, sajnos nem emlékszem a javára. Így gyakorlás helyett elkezdtem kitalálni, hogy is lehetne megmászni a legkönnyebben, melyik fogásokat és melyik lépéseket kell használni. Az első mozdulattól haladtam végig. Elakadtam: Hogyan kell feltenni a kürtőbe a lábakat? Nem megy, tovább nézem. Innentől végre simán megy. Kitörök egy fogást, meg volt jelölve, nem általam. Remélem senkivel sem babráltam ki. A kunszt most felejtős. De itt a vége amire vártam. Nem könnyen, de kitalálok egy megoldást. Valószínűleg ez nem „A” megoldás, de működik. Be kell tolni egy banánt, meg némi forró teát. Mire visszamentem egy újabb törülközős szárítás vált indokolttá az egész boulderen. Rájövök, hogyan kell feltenni a lábakat a kürtőbe. Most már tényleg megvan minden mozdulat.

CAM00056.jpg
2013 májusa.  Először az realizálódott bennem, miszerint nem hoztam fejlámpát. Erről az abszolút szerencsétlen és amatőr helyzetről eszembe jut egy régi telefonbeszélgetés:
„Milyen volt Pázmánd?”
„Fasza, fasza, de nem maradtunk sokáig.”
„Hogy-hogy? Nándinak programja volt?”
„Hát se programja, de leginkább fejlámpája nem volt, infected minus!”
A Sámsonról már eltűntek a jégcsapok, de még mindig csöpög. Remete-style kuka. NES Delight esetleg. Ajaj… Fantom kuka. Az nagy baj lehet, eddig mindig száraz volt. A Kávéfőző jelenleg jobban hasonlít egy kék lagúna partján csorgadozó vízesés alatti random sziklavonulatra, mint egy bármi másra. A vége is. Minden egyes fogás. Nehezen fogadom el a tényt: Ezen ma nem fogok mászni. Kifele kullogok, majd egy kis sétálás mellett döntök. Felmegyek a fenti nagy fülkéhez. Egy rövidke utat lehetne nittelni. Sajnos ez a mai napomat nem oldja meg. Visszabandukolok a ’főzőhöz, újabb negyed órás tortúra, újból rájövök: no! Közben okítom magam: „Ez egy ilyen dolog, nem utoljára történik meg, hozzá tartozik.” Szerencsére hamar sikerül eltolni a tudatomig, így más szemszögből kezdem nézni a helyzetet, örülök, hogy itt vagyok. Megebédelek. Visszamegyek harmadszor is. Nem értem így utólag, hogy ver át így az agyam? Hiszen már kétszer megnéztem, megbizonyosodtam, eldöntöttem. Ránézek a Fantommal szembeni falrészre: „Itt valami lehetne. Vagy akár két valami. Majd ha száraz lesz…” Kimegyek és fel-felmászom a bejárat falán, kunsztokkal szórakoztatom magam. Eszembe jut, hogy csak meg kellene nézni azt a ’főzőt! Negyedszer… „Fogd már fel, hogy csöpög, sőt folyik belőle a víz és otthon hagytad a fejlámpád!” Megvolt a maga értelme, nem volt hiába való kimenni. A domináns jelenlét a fejemben egy már-már remegő, de nem csüggedt hang: „Csak legyen már száraz!”

CAM00040.jpg
II. Szakasz / Nyári bohóságok

2013 júniusa. Engem megigézett ez a boulder, ez már biztos. A hangulata, hogy át kell jönni a hatalmas csarnokon. A terem, vagy inkább szoba is különleges. A többi boulder egy helyen van, egy falrészen, de ez… külön helység dukál neki! Mi sem lehetne tisztelet parancsolóbb, mint hogy a Fantom a küszöbe?!

1013030_10201172049570931_588201925_n.jpg
2013 júliusa. Bejutok a Zsombói ABC döntőjébe és megmászom az első 7C nehészégű boulderem, a Remete-Style-t. Két session alatt sikerült abszolválni, Zolival egyetemben. Jó kis esték voltak azok, habár a megmászás mellett egy púpot is begyűjtöttem a fejemre (természetesen már mászás után).  Egyik este Tamáska elmondja az ő bétájukat, hogy hogyan is lehet a legkönnyebben megmászni a Kávéfőzőt. Nem is bonyolítottam túl olyan nagyon a 20 helyett 24 mozdulattal csináltam. Ahogy azt éreztem is a végére sokkal könnyebb a megoldás, és az első pár mozdulat is leredukálódott.

3.jpg

2013 augusztusa. Lazulás, igazi nyár. Megismertem egy gyönyörű, kedves lányt. Szárnyalok. Fizikailag persze járni nem bírok. Még sosem kellett össze varrni semmimet. A bal térdemet kipipáltam, a játszóterezés veszélyes dolog, annyi biz’ igaz.

III. Szakasz / Tudni kell ott hagyni

2013 szeptembere. Újra kint találom magam a barlangban. Egyelőre várok még a Kávéfőzővel, rehabilitálok, törlesztek. Patkány Tours (7A+), Osztálykirándulás (7B, első próbára), Cheeslight Tours Brt. (7B), NES Cheeslight (7A+) és amíg a bal lábam még nem volt opcionális, addig letoltam csak jobb lábbal a NES Delight-ot.

5.jpg
2013 októbere. A dolgok újra kezdenek beindulni. Megmászom az első komolyabb saját boulderem, a Remete L’amour-t (7B) és újra elkezdem próbálni a Kávéfőzőt. Kimondottan jól megy, és javarészt, olykor pedig teljesen száraz. Két részletben már tudom abszolválni, kunsztig és kunszttól. Pár alkalom után frusztrálni kezdett, hogy ahogy egyre jobban megy két részletben, annál távolabbnak érzem a megmászás érzését. Ezért úgy döntök, egy időre jegelem a dolgot és valami más után nézek. A választás a közepes népszerűségnek örvendő Sámson-ra (8A+) esik. Szintén Tamáska mászta meg elsőként és Patkány követte, majd Nándi és Zoli.

Öt session alatt tudok elmászni a beszállótól a lábfeldobásig. A következő alkalom még spotter és crash-pad hiányában gyakorlással és romantikázással telik. Érzem, jön a nedves idő, nem szabad tesze-toszáskodni. Szerencsére többen ajánlanak fel a crash-padjükből és idejükből, így végül Árpiék padjével és Balázzsal osztom meg a megmászás örömét. Nem is magának a megmászásnak örülök a legjobban, hanem hogy most már tudom, ha valamit nagyon szeretnék és teszek érte, akkor bármit meg lehet…

IV. Szakasz / Tudni kell ott hagyni (TÉNYLEG)

lacoste.jpg
2013 decembere. Miután novemberben kicsit kitekintettem a barlangból (Szlovák és szerb versenyek, Szentbékkálla, Pázmánd) újra elérkezettnek láttam az időt, megerősödtem és száraz a Kávéfőző. Négyszer voltam kint az év utolsó hónapjában. Tökéletes lett a bétám. És nem adta meg magát még így sem. Valami hiányzott, és az akkor érthetetlen kudarcok feldühítettek. Ott hagytam mind untalan megmászatlanul. Helyette belenéztem a Fantomba. Az összemozgása és kitalálása hatalmas élvezetet és sikerélményt nyújtott, de a saját magammal szembeni türelmetlenség megint csak frusztrációt hozott a fejemre. Ideje egy nagyobbat pihenni. Jönnek az ünnepek…

V. Szakasz / Tudni kell megszikkadni

2_2.jpg
Még év vége előtt Zoli is rárakott egy megmászást. Ez újra megmotivált, így szilveszter után fordítottam egyet ismét a dolgok állásán, és elkezdtem edzeni. Toltam egy Spider Kupa döntőt, számomra majdnem kielégítő eredménnyel, de azért egyel lehetett volna jobb. Azért elégedett voltam, ami már régóta hiányzott, és ezzel az elégedettséggel és megnyugvással vettem az irányt újra a barlang felé:

2014.01.27. – Norcival kiegészülve érkezem a barlangba dél körül. Roppant izgatott vagyok több fronton is. A Kávéfőző száraz. A Fantom száraz. A Sámson az első balos fogást levéve száraz. És igazándiból a Remete-Style és a Börjentő beszállását levéve minden. Ritkán tapasztalt terülj-terülj asztalkám ez! Norci lekeni a NES Delight-ot (7A) második próbára és rak egy flasht a Görény Gizire (6C). Rajtam a sor. Menjünk beljebb. Főző. Az elején suhanok. Megnézem külön a kunsztot, de nem megy tízből tízszer. Ez baj. Jól kezelem, nem úgy, mint decemberben, nem feszülök rá. Norci Osztálykirándulást próbál, én a Sámsonon szórakozom. Ha nem vizes a beszállója, Norci tuti lekeni az első magyar női 7B megmászást. Inspiráló. Nagyon jól megy.


1609652_10203116530341982_1468586654_n.jpg
2014.01.31. – Nagyobb csapat, sok crash-pad. A múltkori után tisztán látom magam előtt, ebből ma lesz Üvöltő Sámson. Nem lett. Legtöbbször egyedül járok ki, mert akkor érek csak rá, amikor más nem. Ennek megvannak az előnyei hátrányai. Az időmet ugyan maximálisan be tudom osztani egyedül, de Üvöltő Sámsont nem tudok mászni egyedül. Mindenki a Kávéfőző termébe veszi be magát, ezzel mattot kapok, ami az Üvöltőt illeti. Bekullogok a többiek után, megnézni mi történik. Teljesen más a hely hangulata így. Pukkanj! (7A+) próbák és Kávéfőző session megy párhuzamosan. Utóbbiba becsatlakozom, mást nem tehetek. Azzal a tudattal fekszem alá, valamit másznék, még ha tudom is: A múltkor semennyi esélyt nem éreztem. Az hogy így kezdtem neki, félmegoldás volt. Nem stresszeltem, nem frusztrált, ha leesek. Újra élveztem a Kávéfőzőt. A megmászáshoz azonban valami még mindig hiányzott…

2014.02.03. – Ismét kint, ezúttal a teljes focus a Kávéfőzőn. Olajozottan adja a kunszt. Már csak előröl próbálom. Egy próba, 10-20 perc pihenés. És megint. És megint. Megint. Simon B-vel egyre közelebb vagyunk. Már megvan a kunsztfogás, de én elfáradok, ő elkutyázza a végét. A köteles állóképességnek nála nincs határa. Nem fárad? Nem, megmássza. Hatalmas az öröm! Hihetetlen, hogy ennyi próba után, ennyi hiba után megmászta. Ez roppant inspiráló volt, vissza szikkadtam. Sajnos az én köteles állóképességem nincs, így hát egy szerdai visszajövetel mellett teszem le a voksom. Immár biztos vagyok benne, hogy legközelebb jó lesz, mert rájöttem hol a hiba…

2014.02.05. – Előző este kapom a facebook üzenetet: „Vágod, hogy kitört a nagy?” – a választ nem másolom be… Barna két megoldást is talált az átmenetelre, de mind a kettő mokkó és fárasztó. Nehezebb lett? Nem számít. Így mentem ki megint, nem számít, majd lesz valahogy. A kinti falrészen megy a mászás, majd amikor mindenki végzett becuccolunk a félhomályba. Átnézem a két megoldást, és hamar kiválasztom, melyik lesz számomra a célra vezető. A kitört nagy fogás mellett egy kis peremet kell megfogni, fel a sarok, közelebb a balkéz és ebből tovább kapni egy távolabbi peremre ballal. Plusz egy mozdulat. Nem sokára befut Barna és a barátnője, így egy meghitt négyes session veszi kezdetét. A lányok küldik a chit, mi rámoljuk rá a próbákat. Érzem lappang bennem valami betegség, kicsit gyenge vagyok. A kunsztnál nem tudom jó helyretenni a spiccem, nem tudom így megcsinálni. Rászánom magam, hogy kipróbáljam sarkazással. Működik! Nem pont oda kell tennem a sarkam, ahova a többieknek, de működik. Barnát megihleti a térdkulcsom, így előhúz egy törölközőt és ragasztószalagot: Gypsy Knee Pad! A kérdés úgy szólt:
„Nem lehet ide bebaszni egy no handet?”
„Biztos lehet, az eredeti koncepció az volt, hogy ne sarkazzak annyit, mert beáll a vádlim és utána nem tudok spiccelni, így viszont tudok is rázni a balra.”
Így került no hand a Kávéfőzőbe (7C). Na szevasz! Sokadik éles próbánál tartok. Hat? Hét? Vagy már a nyolcadik? Eszembe jut, minden próba előtt eszembe jut a megoldás, ami a Sámsonnál is bevált, és itt is működni fog. Magabiztosság. Emlékszem, valahogy tudtam, hogy azt ott és akkor meg fogom mászni (Sámson). A Kávéfőző körüli kételyt azonban nagyon nehéz eloszlatni. Talán kezdtem belőle mumust csinálni. Ez a gondolat kijózanított, le akartam zárni a történetet aznap. Ez szikkadtságot, de nem feltétlen józan döntéseket hozott. Pihenni kell eleget. Enni kell eleget. Újabb próbák az elejétől, a kunsztig mindig eljutok. Nagyon érdekes, hogy nem emlékszem arra, amikor oda ültem a megmászós próbához. Arra emlékszem, hogy elindulok és az első pár mozdulat, ami amúgy számomra nem kellemes, most csak úgy elsuhan és már bent is a lábam a kürtőben. A balos leosztóst sikerül elsőre teljes precizitással megfogni, a lábkivevés sem jár test lendülettel. Teljesen koordinálom a mozgásomat. Ismeritek azt az érzést, amikor tudod, hogy most a jó, most kell, hogy sikerüljön, és ezért elizguljátok? Ott vagyok jobbal a kitört fogás helyett a kis peremen, tovább csapok jobbal… és mi történik? Elfelejtem közelebb hozni a kezem alá a bal sarkam…teljesen kinyúlva csapok fel a kunszt előtti felső reibungra. Megpróbálom kivenni a lábam, de mind a kettő eljön. Dab. Érzem, hozzá érek a szivacshoz lábbal, de közben annyira koncentrálok arra, hogy megtartsam a kilendülést, hogy semennyire sem számít. Eszembe sem jut, hogy ez itt most segített volna, etikátlan tovább menni, mert ha lett volna alattam tér, akkor is megtartom. Csak az van jár a fejemben, hogy „tik-tik-tik, puf-puf-puf!”  Elborult előttem a világ, valami történt, valami történi fog. Beteszem a no handet. Nem rázok háromnál többet a kezeimen, megyek a kunsztba. Kiveszem a térdem, minden kurvára tart. Felteszem a sarkam és… és megakad.
Estem már le ez után, de most éreztem, nem fogok. Magabiztosan, precízen végig megyek. Pár másodpercig csüngtem csak, és éreztem a bőrömmel a két hatalmas, rusztikus mészkőzsebet, aztán leléptem a földre és hosszú percekig ültem alatta szótlanul. Bárgyú mosollyal az arcomon bámultam hol Bettire, hol, Barnára, hol Zsanira és kerestem nem is tudom micsodát az arcukon, gesztusaikban. Rám törtek az emlékek. Érzem ha nem kezdek el csinálni valamit sírni fogok. Elkezdem pucolni a fogásokat, mint valami kényszercselekvésként. Néha mosolygok egy szélesebbet, ha épp eszembe jut egy mozzanat az elmúlt időszakról, a beletett munkáról. Vajon lesz-e még ilyen? Biztosan.

Összedobtam egy kis videót az utolsó session-ről a Kávéfőzőn. Sajnos a megmászásról pont lemaradt a kamera, de biztosan fogom még mászni ezt a csodát. A videó a képre kattintva nézhető:

uazaz.jpg

Köszönöm mindenkinek, aki valahogy is segített! Megvan az idei tick-list!

EPILÓGUS:

A család, A nyarak a nagyszülőknél, Az első szerelem, A barátságok, A Mászás ezek mind mind olyan dolgok, amik nem csak hogy az életünk  fontos eseményei, részei, hanem maguk az életünk. A Kávéfőzővel olyan bensőséges kapcsolatom alakult ki, amely kapcsolat a fent soroltakkal egy lapon említendő. Ezért jelent ez nekem többet, és ettől vagyok most 100%-ig boldog és 99%-ig elégedett.

A bejegyzés trackback címe:

https://namesmeannoting.blog.hu/api/trackback/id/tr385806124

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása